Försäljningen i dagligvaruhandeln sjönk 0,1 procent i april pga påskeffekt - Dagligvaruindex

Försäljningen i den svenska dagligvaruhandeln minskade med 0,1 procent under april jämfört med samma månad 2023, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.Kalendereffekten var -3,2 procent på grund av att påsken inföll i mars istället för i april i fjol. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgår därmed till 3,2 procent.- Påskveckan är en av årets största försäljningsperioder, vilket förklarar de stora skillnaderna i försäljningsutveckling mellan mars och april.

Om försäljningen under mars och april 2024 slås ihop och jämförs med samma månader 2023 är dock utvecklingen positiv med cirka 3,3 procent. Försäljningstrenden i dagligvaruhandeln är med andra ord stabil, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.Försäljningen i fysiska butiker sjönk under månaden med 0,6 procent, samtidigt som e-handeln ökade med 12,6 procent.

E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 4,5 procent.- I april var e-handelsutvecklingen positiv, såväl hemleverans som upphämtning i butik­. E-handelsandelen ligger stabilt på 4,5 procent, varav närmare 60 procent utgörs av hemleverans, säger Karin Brynell.


/
/
Mat
/
/
/
/