Elbil
Hur stor är risken att bli strandad med elbil? - Foto: Marcus Berggren

Större risk att bli strandad med elbil? Siffrorna säger sitt

Den tyska bilägarorganisationen ADAC sysslar bland annat med vägassistans, och för statistik över hur pålitliga olika bilar är. Den senaste statistiken visar något intressant om risken att bli strandad med elbil.


Under 2023 ryckte ADAC vägassistans ut runt 3,5 miljoner gånger, och man har därmed en hel del data om vilka bilar som brukar strula och vad de vanligaste felen är.

2023 var antalet elbilar som behövde hjälp fler än någonsin, men det förklaras främst av högre generell trafikvolym och en högre andel elbilar på vägarna.

Läs även: Sommardäck och snökaos: Då fick bilförarna gratis busskort

Är risken att bli strandad större med elbil?

För att lista ut vilka bilmodeller som är mest pålitliga har ADAC utvärderat antalet haverier 156 olika bilmodeller tillverkade från 2014 till 2021.

Resultaten visar att risken att bli stående vid sidan av vägen med en elbil är mindre än med en fossilbil. Elbilarna registrerade 2020 hade 1,9 färre haverier än fossilbilar per 1 000 registrerade fordon. Motsvarande siffra för 2021 var 3,6 färre haverier.

En av anledningarna som anges för att elbilarna är mer pålitliga är att de helt enkelt är enklare i sin konstruktion, med färre delar som kan gå sönder.

Läs även: Så billiga är elbilar från Kina egentligen – sjuka marginaler

Vanligaste felet på elbilar

Även om elbilar blir stående vid sidan av vägen mer sällan än fossilbilar är de inte immuna mot problem.

Den vanligaste anledningen att en elbil blir stående vid sidan av vägen är batteriproblem, men inte med det batteri som man skulle kunna tänka sig.

Det handlar inte om att elbilsförarna glömmer att ladda de stora batteriet som driver bilen, utan i stället att det lilla startbatteriet på 12 volt – av samma typ som i en förbränningsbil – har för låg spänning. När detta händer kan bilen inte starta.

Läs även: Bensin billigare nu än 10 år sedan – men bussen blir dyrare

Så undviker du vanligaste felet

Problem med 12-voltsbatteriet är även den vanligaste anledningen till att fossilbilar blir stående, och problemet är inte lika stort hos elbilarna som hos fossilbilarna.

Att gardera sig mot problem med 12-voltsbatteriet är dock relativt lätt, tipsar ADAC.

Det första man ska ha koll på är att ett batteri i regel håller i fem till sex år, och kan laddas ur av att man använder många elförbrukande funktioner medan bilen är avstängd och batteriet inte laddas. Det gäller även i en elbil.

Står bilen still under längre perioder eller om den mest används för kortare resor, vilka sliter mer på batteriet, rekommenderas man att underhållsladda batteriet.

Detta kan antingen göras med en batteriladdare, eller genom att regelbundet göra längre resor med bilen.

Läs även: EU-granskare sågar övergång till elbilar – kan skada ekonomin

Bil