Sov i Tesla
Förare som sov bakom ratten på E4 döms - Foto: Erik Nylander/TT/Tesla

Tesla-förare sov på E4 med Autopilot – nu döms han

Tesla har döpt sin självstyrning till Autopilot, vilket kritiker menar lovar mer än vad systemet kan leverera. I januari stoppades en bilförare som satt och sov bakom ratten på E4 med självstyrningen påslagen. Nu döms han.


Mannen jobbar med att transportera bilar från handlare till köpare, och somnade bakom ratten på den Tesla Model X av 2019 års modell som han var på väg för att leverera, rapporterar Vi Bilägare.

Vid tillfället hade mannen Autopilot-systemet aktiverat. Namnet på systemet kan tyckas antyda att bilen kan köra sig helt själv, men så är inte fallet.

Föraren har fortfarande ansvar för bilens framförande och måste hålla uppsikt.

Tesla blockerade ytterfilen

Händelsen inträffade på E4 mellan Mjölby och Norsholm.

Att mannen satt och sov bakom ratten upptäcktes av en annan bilist, då Teslan låg och blockerade ytterfilen.

Efter upptäckten larmade medtrafikanten, som också körde en Tesla, polisen och lade sig bakom den förarlösa bilen med varningsblinkers påslagna.

Läs även: Nu ska vägarna bli bättre – bilister uppmanas agera

Körde sovande i 4 mil

När polisen anlände försökte man få stopp på ekipaget, men mannen reagerade inte utan fortsatte sova.

När polisbilen kört upp jämsides vaknade mannen, varpå Teslan svängde till mot polisbilen som fick göra en kraftig undanmanöver.

Till slut – efter hela fyra mil – lyckades man få föraren att svänga in på en bensinmack

”När vi förklarar för föraren vad som hänt och vad han gjort inser jag hur farligt detta faktiskt varit. Jag blir chockad, arg och trött. Han fattar knappt vad som hänt är min uppfattning”, beskriver en av poliserna i händelserapporten.

Läs även: Henrik Fisker säljer hus i LA – värt mer än hans bilmärke

Nu döms mannen

I förhör förklarade mannen händelsen med att han inte sovit föregående natt, och kände att han på grund av jobbet var tvungen att köra bilen. Initialt påstod han att han hade ett öga öppet, men han ska senare ha ändrat sig på den punkten.

– Jag slumrade till ganska ordentligt, det står jag för till 100 procent. Jag skäms extremt mycket, det var på grund av utmattning, ska mannen ha sagt i förhör.

Han uppgav också att Tesla Autopilot-systemet spelade en avgörande roll, då det gjorde honom mycket bekväm.

Nu har mannen dömts till vårdslöshet i trafik.

Läs även: Större risk att bli strandad med elbil? Siffrorna säger sitt

Autopilot inte lagligt i Sverige

Även om Autopilot-systemet uppenbarligen klarade av att köra Teslan en ganska bra bit utan incident betyder det som sagt inte att man som förare kan förlita sig på det fullt ut.

Tesla Autopilot är designat så att föraren måste hålla händerna på ratten, men detta verkar inte ha fungerat särskilt bra i detta fall. Enligt vittnet som upptäckte färden ska föraren aldrig ha rört ratten.

När händelsen först rapporterades lade polisen upp en text på sin hemsida där man förtydligar att “användandet av autopilot i sig ännu inte är lagligt i Sverige”.

Läs även: Sommardäck och snökaos: Då fick bilförarna gratis busskort

Bil