Vi provkörde nya Mini Cooper SE utanför Barcelona.
Vi provkörde nya Mini Cooper SE utanför Barcelona. - Foto: Mini

Vi testar nya elektriska Mini Cooper: Inte en elbil för alla

Sedan 1959 har Mini Cooper förknippats med en minimal storlek och körglädje. Även om bilen har växt med åren har receptet förblivit det samma. Nu har det blivit dags för generation sex att äntra spelplan. Vi har testat nya Mini Cooper SE.


Den första helt elektriska Mini Coopern lanserades redan 2008 – kallad Mini E – för att testa på hur elektrifiering av den ikoniska bilen skulle fungera.

En eldriven Mini Cooper blev en mer permanent del av modellutbudet 2020 när utgående generationen Mini Cooper SE kom.

Den helt nya generationen som vi har provkört i Barcelona har tagit en titt i backspegeln vad gäller både designspråk och köregenskaper, åtminstone om man frågar märket själva.

Vi testar Mercedes EQE SUV - en eldriven komfortkung?

Den nya elbilen är inte den första eldrivna Mini-modellen. (Foto: Mini)

Retro

Exteriört följer nya Mini Cooper märkets nya designfilosofi, kallad karismatisk enkelhet, och nya Mini framstår som mer avskalad och ren. Den nostalgiska röda tråden fortsätter även på insidan där interiören domineras av en rund OLED-skärm.

Den runda skärmen är en hommage till Minis forna hastighetsmätare som varit centralt placerad sedan 1959. Infotainmentsystemet är snyggt och intuitivt även om det framstår som segt ibland.

Interiören är väldigt avskalad och föraren får all information från en head-up display samt den centralt monterade skärmen. Framtill känns det både luftigt och rymligt med goda förvaringsmöjligheter.

Kvalitetskänslan är hög, med roliga materialval och Mini erbjuder kunder många möjligheter att skräddarsy sina bilar.

Baksätet är föga förvånande åt det trängre hållet men rymligt nog för någon som är max 180 centimeter och på kortare turer. Bagageutrymmet är även det tämligen begränsat, men det är att vänta av bilen. Mini Cooper kommer inte att erbjudas i femdörrarsutförande.

Superlyxiga husbilen från Volvo: Kostar 30 miljoner

Både exteriört och interiört har Mini hämtat inspiration från historieböckerna. (Foto: Mini)

Med fokus på kul

Med nya Mini Cooper är tanken för det tyskägda brittiska märket att satsa på digitalisering, ett litet fotavtryck samt en hög dos körglädje. På plats i Barcelona fanns det endast möjlighet att köra toppvarianten, Cooper SE.

Den stoltserar med 218 hästkrafter, en vikt på 1 680 kilogram och en längd på under 3,9 meter. Nya Cooper SE är tänkt att vara en stadsbil, även om räckvidden nu har ökat till hela 402 kilometer enligt WLTP, att jämföra med 234 för föregångaren.

I sin tur har vikten ökat, något Mini försökt att utnyttja till sin fördel när det kommer till aktiv körning. Tanken är att den högre vikten ska göra bilen mer stabil.

Jämte föregångaren har Mini även lagt mer krut på styrningen där ambitionen har varit att göra den mer variabel: Den ska vara lättare i stadskörning för ökad flinkhet, men tyngre vid sportigare körning – något de lyckats med.

Vår provkörningsrutt bestod av stadskörning, körning på motorväg, kringelkrokiga landsvägar och större motortrafikleder. Nya Mini Cooper SE är försedd med hela sju körlägen, likt syskonet Countryman, vilket är alldeles för många. Skillnaden mellan de olika körlägena är inte märkbar, med undantag av sportläget, kallat gokart.

Mini Cooper SE:s korta hjulbas och sportigare andemeningar gör bilen stötig och krutet verkar ha lagts lite väl mycket på sportighet. På motorvägen och i högre hastigheter upplevs det emellertid inte som ett problem och ljudnivån i kupén är låg.

Nya Mini Cooper SE hanterar även ojämna landsvägar utan problem, även i högre hastigheter. Fjädringen gör ett väldigt bra jobb, men är som sagt lite väl stötig. Trots sin viktuppgång upplevs inte Cooper SE som tung och dess flinkhet består.

Den nya elbilen är väldigt lättkörd och körglad. Att kasta in den i valfri kurva belönas med en hög dos glädje och i sportläget tillåter antisladdsystemet nog med hjulspinn för att kraften ska disponeras på effektivast sätt.

Ingenjörerna har lagt en hel del krut på att Mini Cooper SE ska erbjuda mycket feedback och jag tycker definitivt att man stimuleras under mer aktiv körning. Plattan i matten möts av en bestämt lagom skjuts och eldriftens blixtsnabba respons innebär att Cooper SE är en fröjd att ta sig an Spaniens hetsiga trafik med.

Vanliga felet kan döda din Volvo - så kontrollerar du bilen

Nya Mini Cooper kommer även att erbjudas med förbränningsmotor. (Foto: Mini)

Mini Cooper SE är en skojfrisk pjäs

Nya Mini Cooper SE blickar hårt mot det forna familjeträdet samtidigt som modellen tar sig an framtiden. Den erbjuder rejält mycket körglädje och receptet är helt i linje med vad man förväntar sig.

Räckvidden i verkligheten är cirka 30 mil beroende på körstil och går således att köra på längre turer i högre utsträckning än föregångaren, något 95 kW DC-laddning också bidrar till.

De första bilarna har redan börjat levereras till kunder och går redan nu att beställa.

Nya Cooper kommer även att erbjudas i bensinutförande samt instegsvarianten Cooper E, som vi inte gavs möjlighet att testa på plats i Spanien.

Ska du dra släpvagn med din elbil? Då kan du behöva ett nytt körkort

Baksätet lämnar mycket att önska. (Foto: Mini)

Betyg av Mini Cooper SE: 4/5

Mini Cooper SE (2024)
Motor: Elmotor bak, 218 hästkrafter, 330 newtonmeter.
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,7 sekunder
Toppfart: 170 km/h
Räckvidd: 402 km WLTP
Vikt: 1 680 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 3876/1744/1432 mm
Pris: Från 431 900 SEK