H&M kritiseras för att idealisera smalhet.
H&M kritiseras för att idealisera smalhet. - Foto: Caisa Rasmussen / TT Tomas Oneborg/SvD/TT

H&M kritiseras för de extrema bilderna: "Vi är ledsna"

För sjätte gången i år fäller Reklamombudsmannens opinionsnämnd H&M för att använda väldigt smala modeller i sin marknadsföring. RO:s bedömning baseras på två nya bilder där modellerna förmedlar ett extremt kroppsideal.


Det är inte första gången som H&M hamnar i blåsväder för sin reklam. Bara i år har Reklamombudsmannens opinionsnämnd, RO, fällt klädjätten sex gånger, rapporterar Resumé

Anledningen är att H&M använder väldigt smala modeller i sina kampanjer, men två av de tidigare fällda bilderna anses också vara könsdiskriminerande. 

Nyheter24 har kontaktat H&M, för att ta reda på varför de fortsätter skapa reklam som idealiserar smalhet. 

Larmet från H&M:s fabriker: Kvinnor tvingas ner på knä och gravida får sparken

"Framhäver hennes mycket smala midja"

H&M fälls för att ha "brustit i vederbörlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar", enligt RO

Den första bilden som kritiseras föreställer en kvinna i svart bikini. Hon sitter i skräddarställning, med böjd rygg och lutar armarna mot låren. RO fick nys om bilden efter att en privatperson blivit illa berörd och anmält reklamen. 

I RO:s dialog med H&M framkommer det att kvinnan är väl etablerad inom modellbranschen, och H&M menar att det är ljussättningen och modellens pose som får henne att se smal ut. 

RO menar att kvinnan ser extremt smal ut, oavsett hur bilden är ljusatt. I sitt beslut om att fälla reklamen skriver de:

"Kvinnans pose samman­taget med skuggningarna i bilden och hur bilden är tagen framhäver hennes mycket smala midja, hals, axlar, armar och ben.”

Efter kritiken har H&M tagit bort bilden från sin sajt. 

Modellen poserar i en bikini från H&M. Foto: Roald, Berit /TT

H&M-ägda företaget går i konkurs: "Sorglig dag"

Andra fällningen kom via e-post

Den andra bilden som fälls skickades i ett e-post utskick till H&M:s kunder. Även här var det en privatperson som larmade om bilden till RO.

Kvinnan är klädd i svart kjol, och en svart kofta med uppdragna ärmar. Hennes hals, nyckelben och bröstben är tydligt blottade, eftersom hon har huvudet vinklat uppåt. 

Reklamen anses idealisera ett ”mycket magert och ohälsosamt” kroppsideal.

Populära klädbutiken tar bort sina plus size-kläder: "Pinsamt"

H&M svarar på kritiken: "Vi har misslyckats"

Nyheter24 har varit i kontakt med H&M, för ta reda på varför de fortsätter skapa kampanjer som är identiska med de som tidigare fällts av RO. 

Baserat på klädjättens mönster, kan det nämligen uppfattas som att de inte ser något problem med idealen som bilderna förmedlar. 

Annika Svensson, på H&M’s pressavdelning, skriver till Nyheter24 att de respekterar RO:s beslut. 

Hon menar att H&M är medvetna om hur deras marknadsföring kan påverka allmänheten, och vilket ansvar det innebär. 

När det gäller de bilder som anmälts och fällts uppger hon att H&M misslyckats:

– Denna fråga är något vi värdesätter högt och har ständigt i fokus och vi är ledsna att vi har misslyckats med att förmedla det budskap vi tänkt. Den här frågan är mycket viktig för oss och något vi arbetar med för att förbättra i vårt framtida arbete, säger hon i det skriftliga meddelandet.  

"Vi är ledsna", säger Annika Svensson till Nyheter24. Foto: Caisa Rasmussen / TT

Läs mer nyheter från Nyheter24:

Familjen Tidstrands imperium – här är deras miljardtillgångar

H&M-arvtagarnas flådiga lyxliv: Miljardarvet och relationen till kungafamiljen

Följarna rasar på Monkis reklamfilm: "Skruvat budskap att ge till unga kvinnor"

HM
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!