En del livsmedelsjättar har mer återkommande kunder än andra.
En del livsmedelsjättar har mer återkommande kunder än andra. - Foto: Martina Holmberg/TT & Fredrik Sandberg/TT

Matjätten har minst lojala kunder – handlar du här?

De svenska matbutikerna konkurrerar ofta med varandra om kunderna. I en ny undersökning framgår det vilka matjättar som har mest återkommande, och därmed lojala, kunder. Samtidigt visar det sig också vilka butiker som har minst lojala kunder.


De svenska matbutikerna lockar dagligen tusentals besökare. 

Kampen om kunderna pågår ständigt och butikerna konkurrerar genom allt från erbjudanden till rabatter för att locka så många konsumenter som möjligt. 

Butikernas jakt på kunder resulterar ofta i att man handlar i flera olika butiker i jakten på lägst pris. Men det finns trots allt de som är trogna och återgår till samma butik oftare än andra för att spendera sina pengar på matinköp.

Hur stor del av matinköpen gör egentligen kunderna i samma butik? I en undersökning har Dagligvarunytt tagit reda just det på det. 

Ica-butiken betalar en miljon för säkerheten: "Det är hemskt"

Matbutikerna konkurrerar ständigt om kundernas lojalitet. Foto: Amir Nabizadeh/TT

Ica Maxi har mest lojala kunder

När det kommer till att handla mat, tenderar vissa butikskedjors kunder vara mer återkommande än andra. 

Tidigare har både Lidl och Willys varit stora vinnare inom dagligvaruhandeln där en stor andel av kunderna också var återkommande. Nu har de istället blivit omsprungna av en annan matjätte.

Under årets första kvartal visar det sig att en butik sticker ut när det kommer till mest lojala kunder, och två andra sticker ut där kunderna är minst lojala. 

Ica Maxi redovisade flest återkommande kunder som väljer att spendera pengarna på matinköpen i deras butiker.

Sylten som kan bli olaglig – här är hela listan

Kundernas lojalitet mot Willys har minskat något under det första kvartalet av 2024. Lidl-kundernas lojalitet ligger kvar på samma nivåer som första kvartalet 2023. Foto: Johan Nilsson/TT & Janerik Henriksson / TT

Xtra och Willys Hemma har minst lojala kunder

Minst lojala var kedjorna Xtra och Willys Hemma:s kunder, där endast elva procent återkom för att spendera pengarna på mat.

– Hushållen shoppar runt mer i jakten på pris men Ica Maxi är duktiga på att driva lojalitet. Tack vare den ökade lojaliteten flyttar Ica Maxi fram sin position på marknaden, säger Fredrik Bendz på undersökningsföretaget GFK till Dagligvarunytt.

När det kommer till vilka butikskedjor där kunderna tenderar att spendera minst återkommande sticker två butiker ut. 

Bendz menar att nya kunder inte alltid blir stammisar eller medlemmar, snarare tvärtom.

– Alla nya kunder blir inte stammisar eller storkunder. Lojaliteten tenderar att minska vid en stark kundtillväxt.

Matbutikerna med minst respektive mest lojala kunder

  1. Xtra: 11 procent av kunderna spenderar återkommande.
  2. Willys Hemma: 11 procent av kunderna spenderar återkommande.
  3. City Gross: 12 procent av kunderna spenderar återkommande.
  4. Ica Nära: 13 procent av kunderna spenderar återkommande.
  5. Tempo: 14 procent av kunderna spenderar återkommande.
  6. Coop Supermarket: 14 procent av kunderna spenderar återkommande.
  7. Hemköp: 15 procent av kunderna spenderar återkommande.
  8. Lidl: 16 procent av kunderna spenderar återkommande.
  9. Stora Coop: 19 procent av kunderna spenderar återkommande.
  10. Ica Supermarket: 22 procent av kunderna spenderar återkommande.
  11. Willys: 26 procent av kunderna spenderar återkommande.
  12. Ica Kvantum: 28 procent av kunderna spenderar återkommande.
  13. Ica Maxi: 34 procent av kunderna spenderar återkommande. 

Gordon Ramsay dissar Arla i nytt klipp: "Sluta nu!"

Cloettas godis innehåller farliga ämnen – här är hela listan

Ica
/
/
/
/
Mat