Kunderna rasar på Klarna. Arkivbilder.
Kunderna rasar på Klarna. Arkivbilder. - Foto: Claudio Bresciani/TT/Carl-Olof Zimmerman/TT

Kunderna rasar mot Klarna: "De terroriserar kunderna"

Flera kunder är upprörda över Klarna och hur de kan sammarbeta med bluffhemsidor, samt hur deras kundtjänst fungerar. Hittills i år har ARN fått in 260 ärenden som riktar sig mot Klarna.


Det har exploderat av bluffhemsidor som säljer krimskrams från utländska handelsplatser de senaste åren.

Många gånger kommer varorna aldrig ens fram. Och det är inte inte ovanligt att de varor som faktiskt når kunden är av dålig kvalitét och skiljer sig mycket från vad kunden faktiskt beställt.

Strejkhotet mot Klarna växer

Kunderna rasar på Klarna

Oftast är det väldigt svårt att returnera produkterna från dessa hemsidor och det saknas ofta både en kundservice och möjlighet att komma i kontakt med bolaget. 

Nu har kunderna tröttnat och det har skapats en våg av anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Många av de lurade kunderna har nämligen använt sig av betaltjänsten Klarna som betalningsalternativ.

Men Klarna är ofta väldigt principfasta när de lurade kunderna försökt häva köpen.

Betalningskungen: Klarnas vd får miljonlyft – trots miljardförlusten

Kunderna anmäler betaltjänsten till ARN

Hittills i år ska ARN ha fått in 260 ärenden som handlar om Klarna.

– Vi hade 153 ärenden mot Klarna 2022. I fjol var samma siffra 871. Hittills i år har vi 260 ärenden som riktar sig mot Klarna, säger ARN:s ordförande Marcus Isgren till Dagens Industri.

Allt om Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski: Frun Nina, pengarna och barnen

"Terroriserar kunderna"

Flera läsare har hört av sig till DI Digital och rasar över hur de har blivit bemötta av Klarnas kundtjänst. En av dessa kunder är Hans Flooder, vars fru blivit lurad av en bluffhemsida.

– Klarnas kundtjänst existerar inte. De svarar, men man får aldrig något riktigt besked. De stödjer inte kunden, de terroriserar kunderna för skitbelopp, säger Hans Flooder, till Dagens Industri.

Bolaget som sålde varan gick inte att få tag på och paret fick kämpa i en lång tvist med Klarna och det inkassobolag som bolaget anlitat. 

Foto: Claudio Bresciani/TT

Klarna beklagar att de inte har levt upp till sin standard

Klarna är självkritiska och menar att det ska vara tryggt att handla genom dem och vill att alla kunder ska förses med rätt hjälp och information.

– Vi kan bara beklaga att vi inte har levt upp till den standarden i dessa tillfällen. Konsumentens invändningsrätt gäller och vi på Klarna ska pröva ärenden och fatta beslut utan att hänvisa till ARN, säger Klarnas pressansvarig Joel Hedin till Dagens Industri. 

Han påpekar även att Klarna gör “regelbundna kontroller” av bolagen de samarbetar med. Om ett bolag bryter mot deras krav eller har flera missnöjda kunder så kommer de att agera.

Har du varit med om någon incident med Klarna? Mejla saga.engfelt@nyheter24.se och berätta mer.

Sebastian Siemiatkowskis lön – så mycket tjänar Klarna-vd:n

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!