Elbilar bensindrift
Fiat 500e är en elbil som ryktas byggas om till bensindrift - Foto: Stellantis

Biljätten svänger: Bygger om elbilar för bensindrift

Många av världens största biltillverkare har under de senaste åren satsat hårt mot rena elbilar. Men vindarna vänder, och försäljningen av elbilar går trögt. Nu har biljätten Stellantis börjat bygga om en rad elbilar för bensindrift.


Politikerna vill att vi ska ställa om till att bara köra elbilar så snabbt som möjligt, men under det senaste året har många biltillverkare kommit till insikten att kunderna inte är med på tåget.

– Vi måste sluta tro att en lösning för framtiden kommer passa alla, sade Stellantis vd Carlos Tavares i början av april enligt Autonews.

Läs även: Kör du dieselbil? Så sparar du 100-lappar på macken

Bygger om elbilar för bensindrift

I takt med att efterfrågan på elbilar inte växer i samma takt som tidigare ska koncernen nu börja erbjuda bensin- och dieseldrivna versioner av befintliga elbilar.

– Vårt mål är att hamna i en position där vi, å ena sidan, kan visa marknaden att vi vet vart allting är på väg och att vi är väldigt dedikerade till elbilsmarknaden, men att vi å andra sidan har flexibilitet att ställa om till och växa där konsumenternas efterfrågan är.

Det sade Stellantis finanschef Natalie Knight i samband med att man presenterade koncernens resultat för det första kvartalet 2024, rapporterar Wards Auto.

Läs även: Kinesiska elbilar säljer för dåligt: Lagret börjar mögla

Bygger fossilbilar på många elbilar

Stellantis, som är uppbyggt av en stor brokig skara av bilmärken från olika länder, har redan avslöjat att flera elbilar från bland annat Citroën, Fiat och Peugeot också ska komma med bensin- och dieseldrift. Det rapporterade tyska Auto Motor und Sport i mars.

Enligt Natalie Knight är det nu möjligt att flera nya elbilar, exempelvis Jeep Wagoneer S, även kommer att komma som hybrider eller rena fossilbilar. 

Läs även: Snart ska det bil dyrare att ta körkort: Här är nya priserna

“En fantastisk möjlighet” för Stellantis

Med tanke på att så många av Stellantis elbilar går att konvertera till eldrift har man uppenbarligen tagit fram sina nya plattformar för att gardera för en långsammare övergång till elbilar än väntat.

Natalie Knight lyfter just möjligheten att bygga både elbilar och fossilbilar som en stor fördel jämfört med konkurrenterna.

– Detta är en fantastisk möjlighet för oss, jämfört med våra konkurrenter, att vi har "multi-energi"-plattformarna för alla våra produkter under utveckling och att ha möjligheten att byta mellan dem.

Läs även: BMW skrotar klassiska modellnamn – efter över 50 år

Bil