Varldens dyraste bilar
Världens dyraste bilar är en brokig skara - Foto: Koenigsegg/Rolls-Royce/Bugatti

Världens dyraste bil – topplistan 2024

Trots turbulenta ekonomiska tider verkar det inte finnas någon brist på individer som är villiga och kapabla att lägga obeskrivliga summor på nya bilar. Men vilken är världens dyraste bil? Här följer topplistan för 2024.


Världens allra dyraste bilar är oftast tidlösa klassiker med en svårmatchad historia, som säljs för ofattbara belopp på exklusiva auktioner.

Men vilken är den dyraste bilen man kan köpa om man bara är intresserad av sprillans nya bilar? Här är topplistan för 2024.

Läs mer: Vi provkör Lamborghini Urus S – en tysk i italiensk kostym

Världens dyraste bil: Rolls-Royce Droptail

När det gäller världens dyraste bilar ligger fokus till stor del på prestanda, men den dyraste bilen på listan fokuserar i stället på ren opulens.

Bilen är Rolls-Royce Droptail, som är en stor GT-cabriolet begränsad till en upplaga på bara fyra bilar. Varje bil levereras med en specialdesignad klocka som även går att bära på armen.

Varje Droptail har ett eget namn. Denna heter Arcadia - Foto: Rolls-Royce

Modellen är byggd på ett specialdesignat aluminiumchassi med påkostade inslag av trä i sin design. Inspirationen kommer från båtar och hot rods. 

Hittills har tre av de fyra bilarna presenterats med namnen La Rose Noire, Amethyst och Arcadia. De har alla sin egen karaktär och färgsättning.

Priset är inte officiellt, men ryktena säger att bilen kostar norr om 300 miljoner kronor.

Läs mer: Får man stanna och parkera på huvudled? Här är svaret

Världens dyraste hyperbilar

Rolls-Royce Droptail skiljer sig ganska rejält från resten av det absoluta toppskiktet av nya bilar. Fokus ligger inte på prestanda, upplagan är begränsad till bara fyra exemplar, och den faktiska prislappen är svår att få bekräftad.

Utöver den stora Rollsen finner vi världens dyraste bilar inom hyperbils-kategorin. Här följer de fem dyraste hyperbilarna.

Läs mer: Elbilen med längst räckvidd 2024

Läs mer: Hur många bilar finns det i Sverige? Här är svaret

1. Pagani Huayra Codalunga

På förstaplatsen bland hyperbilarna finner vi en tvättäkta hyperbil i form av Pagani Huayra Codalunga, som är märkets sista adjö till sin andra modell Huayra som nu har ersatts av nya Utopia.

Bilen har ett klassiskt utseende med ett nytt, utdraget bakparti som är en hommage till 60-talets tävlingsbilar. Den slanka exteriören innebär också att bilen glider genom luften med mindre motstånd än tidigare.

Codalunga är den sista versionen av Pagani Huayra - Foto: Pagani

Motorn är samma 6,0-liters dubbelturbo-V12:a från AMG som i vanliga Huayra, med effekten uppskruvad till 840 hästkrafter – 110 hästkrafter mer än i standardbilen.

Prislappen på över 70 miljoner kronor betyder att Pagani Huayra Codalunga är världens dyraste hyperbil.

2. Bugatti Mistral

Bugatti har legat i täten vad gäller hyperbilar sedan lanseringen av Veyron för 19 år sedan, och märkets i dagsläget dyraste modell heter Mistral.

Bilen är en roadster byggd på Bugatti Chiron, med nya, distinkta bak- och frontpartier.

Mistral är den sista modellen med Bugattis W16-motor - Foto: Bugatti

Bugatti Mistral är den sista modellen som märket kommer att bygga med sin legendariska W16-motor med fyrdubbla turboaggregat.

Effekten ligger på 1 577 hästkrafter, och för kalaset får man betala drygt 50 miljoner kronor.

3. Bugatti Bolide

Även tredjeplatsen ockuperas av en Bugatti, denna gång i form av den extrema trackday-bilen Bolide.

Bilen har en extrem kaross med mängder av vingar och fenor för att med maximalt grepp ta sig runt en racingbana på kortast möjliga tid.

Bugatti Bolide får endast köras på racingbana - Foto: Bugatti

Med en vikt på under 1,5 ton och en effekt på 1 577 hästkrafter från samma W16-motor som i Mistral bjuder bilen tveklöst på häpnadsväckande prestanda. 

Prislappen ligger på runt 45 miljoner kronor, och då får man inte ens köra bilen på allmän väg.

4. Gordon Murray Automotive T.50s Niki Lauda

En annan bil som är begränsad till racingbanor är Gordon Murray Automotive T.50 Niki Lauda.

Bilen är utvecklad av den legendariska Formel 1-konstruktören Gordon Murray, och namnet är en hommage till Niki Lauda som är en av de största Formel 1-stjärnorna någonsin.

Den gigantiska fläkten suger ner bilen i backen - Foto: Gordon Murray Automotive

T-50s är en av de mest fokuserade hyperbilarna på marknaden, mycket tack vare den fläkt som suger ner bilen i banan för extra grepp, samt dess extremt lätta konstruktion.

Bilen är också utrustad med gigantiska vingar för extra grepp i snabba kurvor, och motorn är en V12:a på 3,9 liter med en effekt på 725 hästkrafter.

Prislappen ligger på runt 42 miljoner kronor.

5. Koenigsegg CC850

På femteplatsen finner vi en bil från Koenigsegg, den svenska stoltheten från Ängelholm.

Det handlar om modellen CC850 som lanserades förra året och är inspirerad av märkets första modell CC8S.

Motorn är en dubbelturbo-V8 på 5,0 liter som är kopplad till en unik växellåda som går att köra både med manuell växelspak och på modernt vis med växelpaddlar.

CC850 är en hommage till märkets första modell - Foto: Koenigsegg

Effekten om man kör motorn på E85 ligger på 1 385 hästkrafter, vilket sörjer för en 0-100-tid på 2,5 sekunder och en toppfart på 450 km/h. 

Modellen blev så populär att Koenigsegg bestämde sig för att utöka produktionen med 20 exemplar efter att den ursprungliga upplagan omgående sålde slut. Det trots en prislapp på runt 40 miljoner kronor.

Bil